IPB
Mail addresses

Welcome Guest ( Log In | Register )

> Klassikot Vol 10
Citizen Cane
post Dec 23 2005, 09:33 PM
Post #1

Bambufriikki

Group: Bambutollot
From: Helsinki
Member No.: 2

Harold "Pinky" Steele Gillum 8½ 2/2 Salmon #7/8 punnittuna 6 1/8 oz, ilmoitettu 5 ¾ oz

Tässä teille jouluvapa. Ai miten niin jouluvapa? No, kun putken avaa tulvahtaa nenään lakkauksen voimakas mausteinen tuoksu, joka ainakin minulle tuo välittömästi mieleen jouluglögin! Kippis!

Ulkoisesti vapa muistuttaa kovasti Jim Paynen vapoja. Sidosten värit, kahvan muoto ja bambun sävy antavat erehdyttävästi odottaa Paynemaista sulavuttaa heitettäessä. No way. Jos Payne on ”smooth like buttah” niin Gillum on kuin raakaa pirtua. Tässä vavassa on niin paljon puhdasta voimaa että siitä riittäisi vaikka kahteen Dickersoniin.

Kuten Sante ”Canefather” Giuliani sanoi vastaavaa Light Salmon -vapaa heitettyään: ”I swear I could hear Elton John singing ROCKET MAN!!” Rullausominaisuuksista ei juuri kannata puhua mutta yhdellä takaheitolla ja vedolla siima lentää jonnekin horisontin suuntaan.

En ole pitänyt käsissäni yhtään toista vapaa, jossa lupaus voimasta ja kunniasta puhuu yhtä selvällä äänellä, jopa ilman siimaa ja heittämistä. Olo on kuin Frodolla suursormuksen kanssa.
Veden äärellä vavan oma tahto on suorastaan häiritsevä; se tahtoo siimaa, lisää siimaa, vielä pidemmälle, yhä kauemmas kunnes lopulta kalastaja menettää kokonaan hallinnan ja vapa tekee mitä tahtoo. En todellakaan tiedä, mitä taikoja Gillum (>Gollum – voiko kyse olla pelkästä sattumasta?) vavoilleen teki mutta lopputulos ON vaikuttava.

Edellinen omistaja kalasti vavalla lähinnä länsirannikon steelheadiä, häntä ennen vapa on palvellut itärannikolla lohihommissa. Ikä ja kilometrit alkavat näkyä korkissa ja lakkauksessa (joka ei alunperinkään liene ollut Paynen tasoa) mutta vapa on edelleen suora ja lähes metallisen tiukka.
Itse olen onkinut vavalla jokusen pintaperholohen ja koko joukon isoja taimenia. Hienoa on ollut olla Pinkyn kanssa kalassa. Kuten hän itse aikanaan sanoi, hänen vapojensa ostajat ”were buying two weeks of a man’s life”.

Yksi hämmästyttävämpiä asioita tässä vavassa on metalliosien sovitus. Sekä holkit, perätulppa että jatkokahva liukuvat kiinni ja auki äärimmäisen pienellä voimalla mutta pysyvät kuitenkin napakasti kiinni.

Kyseinen vapa on Pinkyn myöhempää tuotantoa. Saumoista pilkistää tumma Resorcinol-liima ja holkit ovat Luis Feierabendin Super-Z –mallia (so. vuosien 1948-50 jälkeen). Kelankiinnikkeen renkaassa on Pinkyn stanssaus, joka sekin tuli käyttöön n.1950.
Sarjanumero on mystinen I865 (tai 1-865) – olen kovasti yrittänyt kysellä sen sisältöä mutta kukaan ei tunnu tietävän varmasti. Kyse voisi olla suoraan jatkuvasta numeroinnista tai sitten ei. Monesti numerot on merkitty tyyliin ”1-XXX” mutta ainakin minun vapani putkessa on selvästi I eikä 1, väliviiva on vavassa mutta ei konekirjoitetussa putken lapussa.

Esimerkkejä:
1-715 6’ 2/2
1-917 7’ 2/2
1-904 6½ 2/2
1-196 7½ 2/2
1-686 9’2” 2/2
1-963 6½ 2/2
1-893 8’ 2/2
1-803 6’10” 2/3
1-858 8’7” 2/2
1-852 8’ 2/2 (”one of Pinky’s last rods” – hah!)
1-823 9½ 3/2
1-983 7½’ 2/2
1-974 7’8” 3/2
1-685 8’ 2/2
1-730 8½’ 2/2
506 8½’ 3/2
584 8½’ 3/2

Jos joku nero logiikan noista löytää, olisi hauska kuulla.
Jos numerot ovat jatkuvia, missä ovat alkupään vavat? En ole koskaan nähnyt ”pieniä” numeroita myynnissä. Gillumin väitetään tehneen noin 2000 vapaa – kyse voisi olla puhtaasti väärästä tulkinnasta, jos kaikki numerot ovat kuin hatusta vedettyjä välillä 1500-1900. Pitäisin tuota Martin Keanenkin mainitsemaa 2000 vapaa suuresti liioiteltuna, 1000 voisi olla tottakin. Pudotetaanpa tuo sarjanumeroiden ”1-” pois, niin numerointi voikin olla jatkuvaa.
Vastaava yksinäinen rakentaja Dickerson teki vain reilut 1300 vapaa suunnilleen saman ajan kuluessa (Gillumin tapauksessa 1920-luvulta vuoteen 1969). Lasketaanpa: Noin 45 vuotta vavanrakennusta tekee 2340 viikkoa. Väliin mahtui töitä Orvikselle, perhonsidontaa Harry Darbeen kanssa ja varmasti myös kalastusta. Mies ei edes koskaan mainostanut vapojaan. Pinky oli myös tunnettu perfektionisti, joka saattoi tuhota valmiin vavan, jos se ei tuntunut aivan täydelliseltä.

Gillum oli legenda jo elinaikanaan. Tunnetun tarinan mukaan hän näki erään uuden asiakkaansa yrittävän vavalla repimällä irrottaa perhoa pohjasta. Pinky ryntäsi paikalle, sieppasi vavan, irrotti kelan, palautti vavan hinnan ja poistui paikalta vavan kera sanaa sanomatta.

Kartio:

Holkki: 18 (0,279) Super-Z
2-2 nodet
Mitattu ohuen alkuperäisen lakan päältä. Variaatio flattien ja myös kärkien välillä on erittäin pieni, itse asiassa en ole tarkempaa vapaa mitannut.

0 0,088
5 0,101
10 0,117
15 0,134
20 0,149
25 0,173
30 0,198
35 0,205
40 0,221
45 0,233
50 0,252
55 0,268
60 0,281
65 0,295
70 0,320
75 0,339
80 0,352
85 0,368
90 0,377
91,5 0,380

Howellin kirjassa on pykälää kevyempi 8½’ Salmon 17/64 holkilla, tämä on selvästi järeämpi.

Kuvat:

1) Ihan kuin Payne mutta ei kuitenkaan. Korkki 7”. 2-2 nodet
2) Vertailun vuoksi Payne 208H 9’ 3/2 #7/8
3) Payne -tyyppinen jatkokahva (tot. pituus 4 ¼”) , kelankiinnikkeen väliosa Gillumin tavallisimmin käyttämää afrikkalaista mahonkia
4) Super-Z, sarjanumero, tiptopit, varsin pienet snaket
5) winding check, yksinkertainen sigu
6) ”H.S.GILLUM MAKER”
7) Varzinan taimen about 27”

Hyvää Joulua kaikille ja kimmoisia kuituja ensi kaudelle.

Sarjassa seuraa kestoltaan epämääräinen tauko; kyllä näitä vielä piisaa aina muidenkin kyllästymiseen asti.
Attached Image
Attached Image
Attached Image
Attached Image
Attached Image
Attached Image
Attached Image

--------------------
CC

"... how an 8 foot pole can make a god from a simple man."

"Old bamboo", Fishing Music II
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Replies(1 - 17)
Pekka
post Dec 25 2005, 10:40 PM
Post #2

Bambufriikki

Group: Root Admin
Member No.: 13

Ja perään vielä toinen anekdootti Gillumista niille, joilla ei ole Carmichaelin kirjaa “A master's guide to building a bamboo fly rod”, legendaarinen opus Everett Garrisonista ja hänen vavoistaan:

Suuren lama-ajan alkuvuosina Garrison, joka oli vielä amatööri vavanrakennuksessa kehitteli monia työkaluja ja metodeja joita hän myöhemmin käytti tositoimissa. Ystävältään tohtori Holdenilta hän oli oppinut perusasioita lakkaamisesta siveltimellä ja 1933, kun hän alkoi saada riittävästi työtilauksia ihmisiltä jotka halusivat saada vanhan vapansa uudelleenlakatuksi, Garrison rakensi itselleen vapojenkuivauskaapin.
“<i>Kun ihmiset kuulivat että tein korjauslakkauksia 2$ per kappale – se oli tarpeeksi halpaa- aloin saada runsaasti lakkaustilauksia. Vapoja oli yhtaikaisesti työn alla noin kahdeksankymmentä, koko kaappi oli täynnä.</i>”

Koska Garrison ei ollut koskaan oikein tyytyväinen siveltimellä lakattujen vapojen työnjälkeen hän päätti vuosikymmenen lopulla vierailla opissa kollegansa ja ystävänsä Pinky Gillumin luona. Pinky oli tämän työtavan  mestari...
“<i> Saapuessani  Pinkyn verstaalle, tiesin odottaa todellista oppituntia, Pinkyn metodit olivat tarkoituksenmukaisia ja kompromissittomia. Hän käski minua seuraamaan itseään lakkaushuoneeseen, ja tekemään juuri niinkuin hän sanoi, eli lähinnä pitämään pääni kiinni.
Siirryimme hyvin varovaisin liikkein huoneeseen, yritimme olla nostattamatta pölyä. Hän osoitti minulle tuolia ja viittoi istumaan alas. Istuimme lähes liikkumatta ajan, joka tuntui puolelta tunnilta sanomatta sanaakaan. Tunsin oloni todella epämukavaksi.
Lopulta Pinky otti esiin lakkapurkin, avasi hitaasti kannen ja kastoi leveän siveltimen tummaan nesteeseen. Kaikki hänen liikkeensä olivat hitaita ja pelkistettyjä, yhdellä pitkällä siveltimenvedolla hän  lakkasi jokaisen vavan kuudesta sivusta, kunnes oli saanut kaksi vapaa lakattua. Tunti oli kulunut, enkä ollut sanonut sanaakaan, enkä liikauttanut lihastakaan.
Pinkyn nostaessa viimeisen vavan kuivumaan, luulin hänen lopettaneen ja aloin nousta ylös. Ilme hänen kasvoillaan kehotti minua istumaan takaisin ja äkkiä.
Istuimme paikoillamme lähes liikkumatta vielä kymmenisen minuuttia, kunnes Pinky lopultakin lähti hitaasti kohti ovea.
Olin todella iloinen saatuani nähdä miten Pinky teki lakkauksen, mutta kotimatkallani päätin kehitellä jonkun toisen metodin. Sellaisen joka sopii paremmin tavallisille kuolevaisille kuten minä.”</i>

(Varsin vapaa käännös viereenkirjoittaneen)
+Quote Post
pertsa
post Dec 26 2005, 04:10 PM
Post #3

Bambufriikki

Member No.: 17

........   :blink: .....Tosimiesten tykki   :knuppel2:

Kartion nousu on mykistävän rankka - supernopea   (sanotaan, että bambu ei voi olla nopea, joten  :sealedlips:)
+Quote Post
tapanisalmi
post Dec 27 2005, 06:03 PM
Post #4

Bambufriikki

Member No.: 14

Onko se ontto - selittäisi kartion jyrkkyyttä / paksuutta?
+Quote Post
Citizen Cane
post Dec 27 2005, 08:00 PM
Post #5

Bambufriikki

No ei liene ontto, en ainakaan ole koskaan kuullut semmoisesta.
Voin kyllä joskus kuvata ja katsoa mitä keppi on syönyt.

--------------------
CC

+Quote Post
Back Cast
post Dec 27 2005, 10:39 PM
Post #6

Bambufriikki

Member No.: 31

thramer tekee gillumin kartioilla vapoja, ja raskaampi kasipuolikas on käsittääkseni saatavissa ainoastaan hollowna. 

Tiedä sitten kuinka ortodoksisesti thramer noudattaa Gillumin henkeä
+Quote Post
kpiispa
post Dec 28 2005, 11:31 AM
Post #7

Nyyppä

Group: Members
Member No.: 35

Tuommoisenhan voisi rakentaa, ilman noita taikoja tietysti. Bambuvapa alaheitoon, mihin niitä rullausomiaisuuksia tarvitaankaan. :)

Tuo viimeisen kuvan taimen kiinnostaa kovasti. Erikoinen pilkutus mahapuolella. Eihän vaan ole tullut niska-alueelta tänä kesänä? Näin ihan samannäköisen kaverin syksyllä ja kokokin täsmäisi. Ei tuo mistään Gillumista kyllä kertoillut.
+Quote Post
Citizen Cane
post Dec 28 2005, 12:18 PM
Post #8

Bambufriikki

S-mutkan jälkeisessä montussa hän asui, ainakin heinäkuun puolivälissä. Kiukkuinen oli alkuun mutta erosimme ystävinä.

--------------------
CC

+Quote Post
Pekka
post May 8 2006, 09:00 PM
Post #9

Bambufriikki

No niin, replika tästä vavasta on aihiovaiheessa. Oli senverran mielenkiintoisen kokoinen ja tuntuinen, että pitipä osat nitoa väliaikaisesti kiinni ja hetkutella hiukan.
Jep, paistamatta, maistamatta ja ilman siimanlennätystä muutama käsitys muuttui. Olen pitänyt esimerkiksi Sagen Xp:tä voimakkaana vapana, mutta tämä vesseli siirtää salviat "sopii tytöille"- kastiin.
Ei juuri meikäläisen makuun, mutta kertakaikkisen vaikuttava mörssäri.
+Quote Post
Back Cast
post May 9 2006, 11:03 PM
Post #10

Bambufriikki

Member No.: 31

QUOTE(Pekka @ May 8 2006, 08:00 PM) *

No niin, replika tästä vavasta on aihiovaiheessa. Oli senverran mielenkiintoisen kokoinen ja tuntuinen, että pitipä osat nitoa väliaikaisesti kiinni ja hetkutella hiukan.
Jep, paistamatta, maistamatta ja ilman siimanlennätystä muutama käsitys muuttui. Olen pitänyt esimerkiksi Sagen Xp:tä voimakkaana vapana, mutta tämä vesseli siirtää salviat "sopii tytöille"- kastiin.
Ei juuri meikäläisen makuun, mutta kertakaikkisen vaikuttava mörssäri.

Ilmota vain, jos haluat päästä vavastasi eroon. Voidaan ainakin neuvotella!
+Quote Post
pekkanf
post Dec 13 2006, 11:40 AM
Post #11

Bambufriikki

Member No.: 7

Pekan aihio on kutsunut minua sopivin väliajoin, mutta perinteinen lähetystapa ei ole tuottanut mulle tulosta. Neuvoja kaivataan:

A) Katselin Kansalaisen kuvia vavasta ja vaikka hardis näyttikin kivalta rakentaa, niin hylkäsin replika-lähestymistavan.

cool.gif Päätin siis rakentaa käyttövavan. Tein osia ja kaadoin ne lattialle vavan viereen, jossa sommittelemalla yleensä pääsen minua miellyttävään lopputulokseen. Tämän vavan kohdalla olen tehnyt tämän harjoituksen neljä kertaa ja aina ratkaisu on vältellyt minua.

Olen siis kokoamassa Gillumista käyttövapaa.

Kysymyksiä:
1) Tämä ei ole ihan klassinen vapa, joten ajattelin ottaa vähän vapauksia osien mittojen suhteen. Olen mieltynyt vähän normaaleja kahvoja paksumpiin kahvoihin ja jostakin syystä minulle sopii "isommilla" vavoilla paremmin käteen full-wels tai jopa pidemmät kahvalla. Niitähän löytyy muitakin malleja. Sorvailtuani osia ja leviteltyäni niitä olohuoneen matolle, lopputulos ei vaan miellytä silmää.

Toki mulla on valmiina standardi full-wels 180 mm pitkä, joka olis helppo koota vapaan muun hardiksen kanssa, mutta em. syistä se tuntuu vähän marginaaliselta.

Laitoin sitten tangon päälle korkkeja vinon pinon ja siitä tuli 240 mm pitkä päissä olevinen puristekorkkeineen. Pituus suunnilleen sama kuin lempparikahvassa, mutta näyttää aika masiiviselta bambuaihion vieressä.

Olisiko kuvia tai suosituksia muista vastaavista projekteista?

2) "Nuppi". Ajattelin tehdä sellaisen. Jos muistan oikein, niin USA/BR tyylit erosivat vavan osien pituuden suhteen. Toisella puolella jorpakkoo osista tehtiin nupin kanssa samanpituiset. Valaiseeko joku?

Miten asiaan vaikuttaa jos nuppi on irrotettava?

Oliko alaslukittavalla kelankiinnikkeellä, mutta nupillinen rakenne kovin tavaton? Vaikuttaisi siltä, että nupista kannattaisi tässä rakenteessa tehdä normaalia pidempi.

Sorvasin jo nuppiin "insertin" visata ja sitten rupesin mallailemaan puristekorkki/neopreeni rinkuloita sopivan malliseksi. Tämä vaikuttaa aika voimakkaasti vavan yleisilmeeseen. Vähän mielin toistaa kahvan muotokieltä ja materiaalivalintoja nupissa. Inspiraatioksi sopivia kuvia?

3) Milloin nupeissa alettiin käyttämään neopreenia päässä ja onko se vaan plastiikkivavoissa esiintyvä ilmiö?

4) Nupin päädyn materiaali? Metalli naarmuttuu käyttövavassa, puu olisi koristeellinen, puristekorkki voisi kestää?

5) Millä liimataan neopreenia korkkiin/puuhun.

Siis aivan aloittelevan kokoojan kysymyksiä.

PekkaNF
+Quote Post
pertsa
post Dec 14 2006, 07:20 PM
Post #12

Bambufriikki

No ohessa yksi vaihtoehto - ainakin omassa kalastuskäytössä toiminut. Kuminuppi. -> aihion päässä liimattu mutteri korkin sisässä ja siihen ruuvattuna ruuvillinen kuminuppi.

Attached Image
+Quote Post
pekkanf
post Dec 14 2006, 08:33 PM
Post #13

Bambufriikki

Miellyttävän klasssisen näköinen. Mistä löysit tuon kumiosan?

Meinasin jo laittaa kostoksi maailmalle EVA-nupin tai ainakin vuolla neopreenilevystä.

PekkaNF
+Quote Post
pertsa
post Dec 14 2006, 11:54 PM
Post #14

Bambufriikki

Tuo kumiklunssi on purettuna isommasta lohivavan päätynupista, jossa oli sellanen metalliosa. Metalliosa on edelleen olemassa käyttämättömänä. Aikonaan 90-luvun alkupuolella tilasin Tanskasta, mutta olen nähnyt vastaavia ruuvillisia kumimokkuloita jossakin rautakaupassa tai ruuviliikkeessä takavuosina. Olikohan jossakin Tampereella, jos oikein muistan. Oli tarkoitettu nähtävästi johonkin sorkan jatkoksi tai sinne päin...
Oliskohan kävelykepin pää mitään - ei sitä esiin taitettavaa jäähokkia - paitsi talvipakkasella jos kuolaa kovasti paidalle. Pysyy vapa tanassa - ei lipsu ei..

Kuvittelisin tuollaisen limpun jostakin löytyvän...varaosaliike.. huonekalut.. voiskohan sen jotenkin sorvata/veistää kumista... eikös kaikilla Pekoilla ole sorvi biggrin.gif Sorviton Pekka on kuin munaton mies - vai miten se meni
+Quote Post
pekkanf
post Dec 15 2006, 09:43 AM
Post #15

Bambufriikki

Sorviton Pekka on tosiaan aika harvinaisuus. Minäkin tunnen vain kaksi, vaikka tusinassa on 13 Pekka nimistä kaveria.

Ongelma ei ole sorvi tai sorvaus, vaan jostain pitää ensin löytää sopivaa materiaalia ja sitä harvemmin löytyy kotoa valmiina tai ärrältä.

Pitää katsoa rautakauppoja sillä silmällä.

PekkaNF
+Quote Post
tapanisalmi
post Dec 15 2006, 07:08 PM
Post #16

Bambufriikki

Member No.: 14

Sorvittoman ratkaisu: puristekorkista nuppi ja siihen Liquesolea päätyyn paksuhko 1-2 mm kerros - tulee joustava ja kestävä pää
+Quote Post
Pekka
post Dec 15 2006, 08:22 PM
Post #17

Bambufriikki

Sorviton Pekka on kuin munaton mies - vai miten se meni

Kieltämättä sorvilla on enemmän käyttöä. Taitaapa olla monipuolisempikin, ainakin sillä voi tehdä monenlaista hyödyllisempää puuhaa.
Kumisia nuppeja löytyy Mudholen valikoimista, jos ei ne näkemäni Etolan kumitulpat ala muotoutua sovinnolla niiin hankitaan rapakon takaa.

Korialla vuonna -79 muuten sanottiin ruokalan emäntää munattomaksi majuriksi. Oli niin sopuisa luonne hän...

Harva meistä on rrrautaa - moni munillaan oppinut ei ole toimeen tulemaan.
Eikös se niin mennyt?
+Quote Post
pekkanf
post Dec 19 2006, 06:16 PM
Post #18

Bambufriikki

No tuleeko siitä kahvaa.....

Paljon rinkuloita epoksissa lilluttelin, paljon tinasin vaan vähän turasin....

PekkaNF

Attached image(s)
Attached Image
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Lo-Fi Version Time is now: 6th September 2010 - 02:12 PM